wd_se_320x50
pondělí, 16 září 2013 10:58

Recenze: Diablo III

Napsal(a)

Herní sérii Diablo snad není třeba dlouze představovat. Pokud jste jí nehráli, jistě jste o ní někdy slyšeli a je velmi pravděpodobné, že ji bude znát klidně i vaše starší sestra. Diablo je více než hra, je to kult, otec žánru akční RPG spjatý převážně s PC a to i přes to, že se hned první díl podíval na tehdejší PlayStation v roce 1996. Nyní, rok a pár měsíců od vydání PC verze nastal čas tyto staré pekelné vazby obnovit a přivítat Diablo III na PlayStation 3.

Nebe a peklo si k sobě ani po letech ne a ne najít cestu a tak je třeba přiložit lidskou ruku k dílu a obě nesvářené strany od sebe oddělit. Diplomacie nebo jiné domluvy tu ale nefungují, tady se to bere hezky od podlahy. Pěsti, meče, kladiva a temná magie jsou srdečně vítány, tak si pojďte vytvořit toho svého bojovníka, který nakonec povstane proti samotnému Diablovi. Na výběr máte z pětice postav: Barbarian, Demon Hunter, Monk, Witch Doctor a Wizard, založených na čtyřech atributech: síla, obratnost, inteligence a vitalita, jež je potřeba s rozmyslem rozvíjet. Výběr postavy byste neměli podcenit a doporučuji si položit otázku, jakým stylem vůbec chcete hru hrát. Libujete si uprostřed nepřátel s poctivě nabroušeným mečem, kterým zasazujete jednu ránu za druhou? Není problém. Stojíte rádi v pozadí a oháníte se kouzly a temnou magií? I vy si tady vyberete. Dejme tomu, že si vyberete postavu Monka - svatého bojovníka, jehož hlavní devizou jsou dva mikrofóny (ruce), které pořádně zesilují. Monkův hlavní atribut je pak obratnost a právě tady to všechno začíná.

Diablo totiž není hra, kde by vám měly sloužit kapesníčky k utření slzy z napínavého příběhu. Budou se hodit spíše během dlouhých hodin opětovného hraní, abyste ze sebe mohli setřít tu mastnotu z nekonečného levelování vaší postavy a hledání toho nejlepšího vybavení. Zní to divně, ale je to tak a pro představu by mohl posloužit tento stručný příklad. Když si tedy vyberete zmíněnou postavu Monka, zaměříte výhradně na zvyšování jeho hlavní atributy - obratnosti, protože hlavní atribut je vždy přímo úměrný s výsledným demage. Když pomineme, že se obratnost zvyšuje sama během levelování, mnohem důležitější je hledání a kupování itemů, které budou její hodnoty zvyšovat rychleji a to zde rozhodně přijde vhod. Jak budete postupovat hrou, bude vaše postava stále silnější a silnější, stejně jako vaši nepřátelé. Neustále tak budete mít potřebu hledat kvalitnější itemy, až uvíznete v “levelovací pasti”. Budete hrát další a další hodiny, dokud vám z nějaké bestie nepadne alespoň legendární zbraň, aby vám po dalších hodinách přišla slabá a honili se za další.

Získané itemy lze navíc ještě zdokonalovat použitím drahokamů, které se "překvapivě" také samy dají vylepšovat. Kvalita a dostupnost itemů roste spolu s výškou levelu, stejně jako se v závislosti na jeho výšce odemykají nejrůznější aktivní a pasivní skilly každé postavy.... Ano, je to složité a ti, kteří jsou v tomto univerzu nováčci, se v tom naučí chodit klidně až během druhého hraní.

Když zvládneme tuto filozofii vylepšování postavy s využitím v boji, můžeme se pustit do neutichající řežby napříč čtyřmi akty, které vás postupně dovedou až k nohám Diabla. Je to ale cesta dlouhá, trnitá, lemována hordami nemrtvých, tlustých, plazících, létajících, modrých, žlutých nestvůr, vždy s nějakým tím tužším bossfightem. Zásadní odlišnost konzolové verze oproti té PC je v ovládání, na jehož adresu lze pět pouze slova chvály. Na PC hra funguje na způsob point&click, kdy klikáním myší navádíte svojí postavu a pak pomocí kláves konáte. Na DualShocku je ale ovládání  přesně takové, jaké známe z nejrůznějších hack&slash mlátiček (např. God of War), takže si tu hned od začátku budete připadat jako ryba ve vodě. Nijak netrpí ani pohyb v menu, za což je třeba hochům z Blizzardu vyseknout poklonu.

I kooperační mód prošel na konzolích menší úpravou a mimo síťového hraní zde podporuje i kooperaci na jednom gauči a jedné televizi. Multiplayer celkově nepůsobí jako “omáčka navíc”, aby vývojáři splnili osnovu kravaťáků z finančního oddělení vydavatele (hry s MP prostě frčí), ale dává hře trochu jiný rozměr. Ve více lidech je hra vždy o něco těžší, nepřátel je víc, ale na druhou stranu máte odměny v podobě XP bonusů a lepší “item drop”. Hold ve dvou se to lépe táhne a to u Diabla není žádná novinka.

Než jsem se dostal k oficiální review kopii, měl jsem po zkušenostech z Gamescomu nemalé obavy z technické stránky. Tou dobou už musela být hra dávno hotová, ale přesto zde byl prezentován nějaký (po grafické stránce) nevyladěný build. Obavy se však naštěstí rozplynuly hned s prvním spuštěním a po čas celé hry se ani jednou nevynořily. Diablo si také vychutnáte při stabilních 60FPS, které zaškobrtnou maximálně při síťovém hraní. Působivé jsou CGI předěly mezi jednotlivými akty a jinými příběhovými událostmi. Tady to mají hoši z Blizzardu dobře pošéfované, zapracovat by však mohli na ozvučení. Řev monster, cinkání mečů a jiné doprovodné zvuky mi starosti nedělaj, což o to. Postrádám však výraznější hudební podkres, který by ještě více podtrhly ty epické bitvy mezi vámi a ostatní havětí.

Herní doba je z dnešního pohledu hodně nadprůměrná, i když dohrání příběhu zabere napoprvé třeba 18 hodin. Pokud jste četli pozorně tak víte, že cílem je levelování, konkrétně na level 60 a následné pokoření Diabla na nejtěžší z pěti obtížností - Inferno. Ve výsledku to pak může hodit třeba 100 hodin, po který se dá stále pokračovat.

+ ovládání
+ kooperace
+ herní doba
- nevýrazná hudba

Verdikt

Těžko doporučit Diablo III někomu, kdo má na vrcholu žebříčku bezduché desetihodinové tunely. Když už vás totiž tahle hra chytne za zadek, budete jí jen těžko opouštět a to naše drahé polovičky nemají rády. Touha po lepších itemech a vyšším levelu je mocná a v podstatě je hlavním motorem celé hry, ať už to zní jakkoli. Jestli máte rádi RPG a nemáte ještě prachy na PlayStation 4, bude pro vás Diablo III ideální volba pro přezimování. Jednoduše po čertech dobrá hra!